INAIR 2020

Na dištančné vzdelávanie vo virtuálnom priestore sme si už, tak trochu, zvykli. Niektorí ľahšie, niektorí sa s tým museli popasovať „pár piatkov“. Virtuálne vedecké konferencie s medzinárodnou účasťou sme však na Katedre leteckej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline ešte nemali. Ani sme mať nechceli. Do poslednej chvíle sme verili, že deviatu medzinárodnú konferenciu o leteckej doprave urobíme „naživo“ s účasťou hostí z celého sveta. Nestalo sa.

Ale písať: „Nestalo sa, žiaľ,“ by v našom prípade bolo prinajmenšom nemiestne. Virtuálny priestor pre nás už dávno nie je strašiak. Inšpiruje nás rozmýšľať ako robiť veci dôvtipnejšie a pútavejšie.

V dňoch 4. a 5. novembra 2020 bolo našou úlohou, aby každý zo 40 prednášajúcich odprezentoval svoj príspevok bez akýchkoľvek problémov. Zriadili  sme virtuálne konferenčné štúdio a začali.

Hlavným zámerom bolo, aby auditórium konferencie získalo kvalifikované informácie o aktuálnom vývoji v oblasti leteckej dopravy a malo možnosť sa zapojiť do odbornej rozpravy. Dominovali viaceré kľúčové témy súvisiace s dopadmi vírusu COVID-19 na leteckú dopravu, pohľady do budúcnosti, ale aj technické aspekty prevádzkovania letísk, regionálnej leteckej dopravy s využitím lietadiel s hybridno-elektrickým pohonom, letecká doprava na ultra dlhé vzdialenosti, predikcia porúch letiskovej infraštruktúry, aspekty únavy vo výkone práce lietajúcich posádok, či vedecký pohľad na turbulenciu v úplave alebo otázky údržby a opráv lietadlovej techniky.

Jeden z hlavných rečníkov, Michael TMEJ (Obr. 2 - horný rad vľavo), výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva Letiska Košice načrtol víziu ako malé regionálne letiská „prežijú“ súčasnú krízu a ako môžu úspešne fungovať v budúcnosti.

Benedikt BADÁNIK (Obr. 2 - horný rad vpravo) bol „viditeľnejší“ člen tímu Katedry leteckej dopravy na konferencii INAIR 2020 v úlohe moderátora. Spoliehal sa na špičkovú podporu „menej viditeľnejších“, ale o to cennejších kolegov z „vysielacieho tímu“ (najmä Juliany BLAŠKOVEJ, Matúša MATERNU a Filipa ŠKULTÉTYHO). „Ďakujem Vám veľmi za Vašu podporu, bez Vás by to nešlo!“

Miroslav ŠPÁK (Obr. 2 - dolný rad vľavo) zastupoval organizáciu pre bezpečnosť leteckých navigačných služieb v Európe (EUROCONTROL, Belgicko) a priniesol podrobnosti o zlepšeniach metodiky výberu náhradného letiska pri plánovaní letu.

Matija BRAČIĆ (Obr. 2 - dolný rad vpravo) z Univerzity Záhreb analyzoval odporúčané opatrenia v súvislosti s COVID-19 pri zabezpečovaní plynulosti pohybu cestujúcich v termináloch letísk v Chorvátsku.

Ďakujeme všetkým prednášajúcim za to, že nám zachovávajú svoju priazeň aj virtuálne. Vďaka nim mohla byť konferencia INAIR 2020 aj tento rok tým, čím sme chceli aby bola – odborným diskusným fórom, na ktorom sa stretáva akademická obec so zástupcami podnikov leteckej dopravy, aby si vymenili názory a podelili sa o prevádzkové skúsenosti.

Zároveň ďakujeme všetkým, ktorí prispeli k tomu, že konferencia bola špičkovým odborným podujatím, najmä predsedníčke vedeckého výboru konferencie, prof. Ing. Anne TOMOVEJ, CSc., vedúcemu Katedry leteckej dopravy, prof. Ing. Andrejovi NOVÁKOVI, PhD., členom vedeckého výboru, členom organizačného výboru konferencie, celému tímu KLD a všetkým tím, ktorí konferenciu INAIR2020 podporili akýmkoľvek iným spôsobom.

Hodnotiť úroveň konferencie INAIR 2020 nám neprináleží. O svoje dojmy z konferencie sa však podelili naši hostia.

Doris NOVAK, Katedra letectva z Univerzity Záhreb Chorvátsko: „Excellent topics, nice organisation through MS Teams, very interesting for me and also for my collegues - Matija who also participated, as well as one of our student with her mentor (Dorea Antolović).“

Na záver konštatujeme, že konferencia INAIR 2020 bola špecifická a to hneď z dvoch pohľadov. Prvý raz vo svojej histórii ponúkla účastníkom „virtuálnu skúsenosť“. Druhou (snáď aj pozitívnou) zvláštnosťou bolo, že spoločenský večer účastníci konferencie mohli prežívať doma so svojimi rodinami.

Na týždeň sme si od konferencie oddýchli, ale už dnes sme s kolegami na katedre diskutovali  o tom, ako budúcoročnú konferenciu INAIR 2021 urobíme ešte lepšie.

A možno aj na nejakom exotickejšom mieste, než je monitor notebooku.

doc. Ing. Benedikt BADÁNIK, PhD.
Katedra leteckej dopravy
Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov
Žilinská univerzita v Žiline

INAIR 2020 online

Konferencia INAIR 2020 v súvislosti s pandémiou COVID-19 uskutoční online (prostredníctvom MS TEAMS).

Program konferencie

Odkaz na schôdzu

UNIZA získala v rámci projektu KAAT akreditáciu nového vzdelávacieho programu

Dňa 23.9.2020 získala Žilinská univerzita v Žiline v rámci projektu KAAT -Knowledge Alliance in Air Transport (ERASMUS+ projekt zameraný na znalostné aliancie č. 588060-EPP-1-2017-1-RO-EPPKA2-KA) akreditáciu vzdelávacieho programu 3217/2020/81/1 ďalšieho vzdelávania pre Špecializované informačné technológie v leteckej doprava - Specialized Information Technologies applied in Aviation, ktorý sa skladá z:

Modulu I – Základy ekonomiky a prevádzky leteckej dopravy-Air Transport Economics and Operation

Modulu II – Základy informačných technológií špecifických pre leteckú dopravu / Fundament of Information Technologies specific in Aviation

Modulu III – Bezpečnosť a simulácie v leteckej doprave / Safety and Simulations in Air Transport

Modul IV.-Aplikácia informačných technológií a štruktúr do leteckej dopravy / Application of Information Technologies and Structures in Aviation

Modul V.– Organizácia a riadenie civilného letectva / Organization and Management of Civil Aviation.

Zároveň je možné prijímať študentov na tento akreditovaný vzdelávací program od akademického roka 2020/2021. V súčasnosti pripravujete technologické zázemie a uvidíme, čo nám súčasná, nie príliš priaznivá doba z dôvodu pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 prinesie.

Následne Vás budeme hneď informovať.

Tešíme sa na Vás!

Nové vývojové a skúšobné pracovisko aerodynamických komponentov a spaľovacích motorov

Predstavujeme vám naše nové vývojové a skúšobné pracovisko aerodynamických komponentov a spaľovacích motorov na letisku v Dolnom Hričove. Nové laboratórium môžu študenti využívať najmä na aerodynamické skúšky vo veternom tuneli, ako aj na osvojenie si práce s 3D tlačou. Laboratórium obsahuje aj funkčné pohonné jednotky prúdového, pulzného a piestového motora určené na meranie ťahových charakteristík na praktických cvičeniach jednotlivých predmetov.

Uložiť
Predvoľby používateľov súborov cookie
Používame cookies, aby sme vám zaistili čo najlepší zážitok na našej webovej stránke. Ak odmietnete používanie cookies, táto webová stránka nemusí fungovať podľa očakávania.
Prijať všetky
Odmietnuť všetky
Essential
Tieto súbory cookie sú potrebné na správne fungovanie webovej stránky. Nemôžete ich zakázať.
Core
Prijať
reCAPTCHA
Prijať
Analytics
Nástroje používané na analýzu údajov na meranie efektívnosti webovej lokality a na pochopenie jej fungovania.
Google Analytics
Prijať
Odmietnuť